Categories
Dvora Bochman Curator

באלה הידיים – פריז – גבעתיים

תערוכת ציורים וצילומי יצירות

דוד גרף

אוצרת דבורה בוצ’מן

פתיחה חגיגית: ביום ג’ 24 באוקטובר 2023 

בשעה 19:00

דוד גרף נולד בפריז בשנת 1934 להורים שברחו מפולין. הוא היה הבן הצעיר ואחיו הנרי היה מבוגר ממנו בשבע שנים. כשנאצים נכנסו וכבשו את פאריז, אביו החליט לברוח עם משפחתם מפריז לדרום צרפת, שהייתה אמורה להיות חופשית, והם חיכו לוויזות לפלסטין.

כאשר הגיעו לכפר קטן ליד טולוז נשלח דוד לבית ספר בעוד אחיו המבוגר נסע לבית ספר שהתאים לגילו בטולוז. יום אחד הנרי לא שב מבית הספר וההורים הבינו שהוא נתפס ע”י הנאצים.

לכן קבלו החלטה לא פשוטה לצרף את ילדם בן התשע לקבוצת מבריחי גבולות על מנת להצילו. הקבוצה צעדה בלילות בלבד וחצתה את הגבול בין צרפת לספרד באזור ההרים הפירנאים. לאחר שהגיעו לספרד עלו אניה, הפליגו והגיעו לארץ בשלום.

לאחר מיון צורף דוד לקיבוץ גן שמואל ושם גדל עם בני המשק. אורה שהייתה בת מייסדים למדה בכיתתו. הם התאהבו והחליטו להינשא. בתם הראשונה אילת נולדה בקיבוץ אולם בשנת 1963 עזבה משפחה הצעירה ועברה להתגורר ברמת גן, מקום בו נולדו שני ילדיהם: רונן וניר.

דוד עבד בעבודות שונות על מנת לפרנס את המשפחה. הוא החליט להקים חברת בניה ועבד בחריצות. כשיצא לחופשות ניצל את הזמן לטיולים בארץ ובחו”ל ובמהלכם ביקרו במוזאונים ובקתדרלות. הוא התרשם מאוד מהוויטרז’ים הצבעוניים ששימשו לזיגוג החלונות.

הוויטראז’ים הראשונים נוצרו במאה ה־12 במערב אירופה בהשראת הסגנון הרומנסקי, ופארו מבנים ציבוריים, פרטיים ומוסדות דתיים.

הוויטרז’ים התפתחו לצורתם האופטימלית רק עם היווצרות האדריכלות הגותית שהבליטה את חשיבות האור. בשונה מזכוכית שקופה זכוכית ויטראז’ משנה את המראה הנשקף בעדה ויש יופי, פאר והדר שמייצרים אווירה ייחודית ולצבעים המרכיבים את הוויטרז’ יש השפעה על הנחשפים להם. דוד התרשם והחליט להירשם לחוג להכנת וויטראז’ים שם למד ובצע יצירות בזכוכית.

ליום הולדתו השמונים כתב דוד ספר: “פריז גבעתיים” על חייו.

בשנת 2015 נפטרה אורה אשתו היקרה והוא נותר עצוב ובודד. על מנת להתגבר על בדידותו נרשם לחוג ציור עירוני בהדרכת המורה והאמנית נילי קשאני. בזכותה ובעזרתה דוד מצייר ולומד. הציורים נעשים בהשראת האמנות האימפרסיוניסטית ומצטיינים בצבעוניות אינטנסיבית שמתכתבת עם הוויטרז’ים אותם אוהב דוד. בנוסף לכך הוא נרשם לחוג פיסול בחמר.

במסגרת חוגים אלה מוסיף ידע באמנות וביצירה. תערוכת הראשונה של דוד גרף מורכבת מציורים ומצילומים של מספר יצירות הוויטרז’ והפסלים של האמן וצולמו על ידי הצלמת: נועה אבהר.

גלריית עדי, מרכז קהילתי שז”ר, יבניאלי 30 גבעתיים

נעילת התערוכה : יום ה’ 3 בדצמבר 2023  

עוד פרטים על דוד גרף https://he.everybodywiki.com/%D7%93%D7%95%D7%93_%D7%92%D7%A8%D7%A3

By דבורה בוצ׳מן

Dvora Bochman is a multidisciplinary artist and curator

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *